Gedragsregels Loyaal Bewindvoering
Deze gedragsregels zijn van toepassing op het (toekomstig) gevoerde beschermingsbewind tussen de bewindvoerder (hierna: Loyaal Bewindvoering B.V.) en de onder bewind gestelde (hierna: cliënt). Deze gedragsregels zijn opgesteld om extra verduidelijking te geven op bepaalde punten m.b.t. de verplichtingen van de cliënt.
1. Ondernemerschap/inschrijving KvK. Het is tijdens het beschermingsbewind niet toegestaan
om een eigen onderneming te hebben en/of ingeschreven te staan bij de KvK. Wij
hebben niet de kennis en/of expertise om ondernemers te helpen en daarom is dit
een belangrijke bindende voorwaarde. Als de cliënt nog wel een onderneming
heeft ten tijde van de aanvraag tot beschermingsbewind, dan schrijft de cliënt
zich zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 4 weken uit bij de KvK. Als er
wel sprake is van een onderneming tijdens het bewind, dan zijn we genoodzaakt
om ons ontslag aan te bieden.
2. Openheid van zaken. De cliënt geeft volledige openheid van zaken ten aanzien van alle
inkomsten, alle uitgaven, alle schulden en alle lopende betalingsverplichtingen
alsmede van zijn vermogen en het saldo van alle bank- en/of girorekeningen die
op zijn naam zijn gesteld. De cliënt draagt er zorg voor dat alle informatie
die van belang is terecht komt bij de bewindvoerder.
3. Wijzigingen doorgeven. Het is van groot belang dat de cliënt alle wijzigingen in de financiën
of persoonlijke omstandigheden doorgeeft aan de bewindvoerder, zolang dit op
enige wijze van invloed kan zijn op het bewind.
4. Post doorsturen.
De cliënt zorgt dat alle correspondentie die de cliënt zelf nog ontvangt,
doorstuurt naar de bewindvoerder. Dit kan per post of per mail (kopie of foto
sturen). Het is van groot belang dat de cliënt de post ten allen tijden
doorstuurt, omdat de bewindvoerder niet weet wat er ontbreekt.
5. Inkomen vergaren. De cliënt is ten allen tijden zelf verantwoordelijk voor het vergaren van
inkomen. Als er (gedeeltelijk) verlies van inkomen is, dan geeft de cliënt dit
gelijk door. De cliënt is zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van een
uitkering (middels DigiD).
6. Geen nieuwe schulden maken. De cliënt is verplicht om geen nieuwe schulden te maken. Dat
betekent dat de cliënt geen financiële verplichtingen aangaat zonder overleg.
Hieronder valt nadrukkelijk het aangaan van overeenkomsten waarbij er sprake is
van afbetaling, zoals bij Afterpay en Klarna. Dit is niet zonder toestemming
v.d. bewindvoerder mogelijk.
7. Bereikbaarheid.
De cliënt is verantwoordelijk voor het bereikbaar zijn voor de bewindvoerder.
Veel contact loopt bij ons via de mail. Het is daarom de verantwoordelijkheid
van de cliënt om de mail in de gaten te houden.
8. Samenwonen met partner of gelijkgestelden. Het is niet mogelijk om samen te
wonen met een partner, terwijl uw partner niet onder bewind staat bij ons
kantoor. Wij voeren alleen dossiers uit voor het gehele huishouden
(minderjarigen uitgesloten).
9. Ingeschreven op adres waar je ook daadwerkelijk verblijft. Het is essentieel dat u ingeschreven
staat op het adres waar u daadwerkelijk verblijft. Als dit niet het geval is,
kunnen er grote problemen ontstaan bij het aanvragen van toeslagen,
uitkeringen, schuldhulpverlening en andere regelingen.
10. Buitenland. Het is tijdens het bewind niet toegestaan om te verhuizen naar een adres buiten
Nederland. Als u emigreert zijn wij verplicht het bewind op te heffen.
Daarnaast is het bij ons niet toegestaan om te werken in het buitenland en door
dat land verloond te worden.
11. DigiD machtigingen. Voor het uitvoeren van het bewind is het noodzakelijk dat u ons bedrijf
via DigiD machtigt zodat wij uw financiën ook digitaal kunnen beheren. U dient ons
deze machtigingen te verstrekken via bijvoorbeeld: www.machtigen.digid.nl.
12. Verwerking persoonsgegevens. Voor het uitvoeren van onze werkzaamheden verwerken wij persoonsgegevens van onze cliënten. Deze
persoonsgegevens verwerken wij op basis van onze wettelijke taak als
beschermingsbewindvoerder, waardoor er geen toestemming is vereist (artikel 6
lid 1 sub lid 3 AVG). Wanneer wij worden benoemd als uw bewindvoerder geeft u
dus automatisch toestemming voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten
behoeve van het uitvoeren onze wettelijke taak als beschermingsbewindvoerder.
13. Kosten bewindvoering. Aan bewindvoering zitten kosten verbonden. Deze kosten worden jaarlijks
geïndexeerd en vastgesteld in de regeling beloning curatoren, bewindvoerders en
mentoren. Elke professionele bewindvoerder hanteert dus hetzelfde vastgestelde
tarief. Wij vragen voor onze cliënten altijd een vergoeding aan bij de gemeente
voor deze kosten in de vorm van bijzondere bijstand. Als u geen draagkracht
heeft, dan worden de bewindvoerderskosten door uw gemeente (vaak) vergoed.
14. Frauderegistratie banken. Voor het bewind openen wij een beheer- en leefgeldrekening
bij ABN Amro of, indien nodig, bij Modura. We werken standaard met ABN Amro,
maar als u daar niet geaccepteerd wordt, kiezen we voor Modura, een bank
speciaal voor bewindvoerders met een ruimer acceptatiebeleid, ook voor klanten
met een frauderegistratie. Houd er rekening mee dat Modura beperkte
mogelijkheden biedt: iDeal-betalingen zijn niet mogelijk, wat invloed kan
hebben op de uitvoering van het bewind.
15. Vernietig ongebruikte documenten. Conform de privacywetgeving (AVG) bewaren wij alleen
noodzakelijke documenten voor onze werkzaamheden. Documenten van het
intakegesprek worden enkel behouden als ze nodig zijn voor het bewind; overige
stukken worden na verwerking vernietigd. Zorg daarom zelf voor kopieën van alle
documenten die u wilt bewaren.
16. Geen fysiek contact. Bij Loyaal Bewindvoering kiezen wij ervoor om al onze dienstverlening op
afstand uit te voeren. Dit betekent dat er geen fysiek contact met cliënten
plaatsvindt. Onze keuze is gebaseerd op de beperkte uren die we per cliënt
krijgen van de rechtbank. Door deze tijd optimaal te besteden aan de inhoud,
kunnen wij cliënten doorgaans beter en efficiënter helpen. Deze werkwijze
draagt bovendien bij aan onze unieke landelijke dekking, waarmee we cliënten
door heel Nederland kunnen ondersteunen. Cliënten kunnen altijd telefonisch of
per e-mail contact met ons opnemen. Indien noodzakelijk, kunnen wij ook een
beeldbelafspraak inplannen.
Bij het overtreden van één of meerdere van bovenstaande gedragsregels is er de kans dat
Loyaal Bewindvoering B.V. ontslag indient bij de rechtbank.