Loyaal Bewindvoering

Gedragsregels Loyaal Bewindvoering

Deze gedragsregels zijn van toepassing op het (toekomstig) gevoerde beschermingsbewind tussen de bewindvoerder (hierna: Loyaal Bewindvoering B.V.) en de onder bewind gestelde (hierna: cliënt). Deze gedragsregels zijn opgesteld om extra verduidelijking te geven op bepaalde punten m.b.t. de verplichtingen van de cliënt.

  1. Ondernemerschap/inschrijving KvK. Het is tijdens het beschermingsbewind niet toegestaan om een eigen onderneming te hebben en/of ingeschreven te staan bij de KvK. Wij hebben niet de kennis en/of expertise om ondernemers te helpen en daarom is dit een belangrijke bindende voorwaarde. Als de cliënt nog wel een onderneming heeft ten tijde van de aanvraag tot beschermingsbewind, dan schrijft de cliënt zich zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 4 weken uit bij de KvK. Als er wel sprake is van een onderneming tijdens het bewind, dan zijn we genoodzaakt om ons ontslag aan te bieden.
  1. Openheid van zaken. De cliënt geeft volledige openheid van zaken ten aanzien van alle inkomsten, alle uitgaven, alle schulden en alle lopende betalingsverplichtingen alsmede van zijn vermogen en het saldo van alle bank- en/of girorekeningen die op zijn naam zijn gesteld. De cliënt draagt er zorg voor dat alle informatie die van belang is terecht komt bij de bewindvoerder.
  1. Wijzigingen doorgeven. Het is van groot belang dat de cliënt alle wijzigingen in de financiën of persoonlijke omstandigheden doorgeeft aan de bewindvoerder, zolang dit op enige wijze van invloed kan zijn op het bewind.
  1. Post doorsturen. De cliënt zorgt dat alle correspondentie die de cliënt zelf nog ontvangt, doorstuurt naar de bewindvoerder. Dit kan per post of per mail (kopie of foto sturen). Het is van groot belang dat de cliënt de post ten allen tijden doorstuurt, omdat de bewindvoerder niet weet wat er ontbreekt.
  1. Inkomen vergaren. De cliënt is ten allen tijden zelf verantwoordelijk voor het vergaren van inkomen. Als er (gedeeltelijk) verlies van inkomen is, dan geeft de cliënt dit gelijk door. De cliënt is zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van een uitkering (middels DigiD).
  1. Geen nieuwe schulden maken. De cliënt is verplicht om geen nieuwe schulden te maken. Dat betekent dat de cliënt geen financiële verplichtingen aangaat zonder overleg. Hieronder valt nadrukkelijk het aangaan van overeenkomsten waarbij er sprake is van afbetaling, zoals bij Afterpay en Klarna. Dit is niet zonder toestemming v.d. bewindvoerder mogelijk.
  1. Bereikbaarheid. De cliënt is verantwoordelijk voor het bereikbaar zijn voor de bewindvoerder. Veel contact loopt bij ons via de mail. Het is daarom de verantwoordelijkheid van de cliënt om de mail in de gaten te houden.
  1. Samenwonen met partner of gelijkgestelden. Het is niet mogelijk om samen te wonen met een partner, terwijl uw partner niet onder bewind staat bij ons kantoor. Wij voeren alleen dossiers uit voor het gehele huishouden (minderjarigen uitgesloten).
  1. Emigreren. Het is tijdens het bewind niet toegestaan om te verhuizen naar een adres buiten Nederland. Als u emigreert zijn wij verplicht het bewind op te heffen.
  1. DigiD machtigingen. Voor het uitvoeren van het bewind is het noodzakelijk dat u ons bedrijf via DigiD machtigt zodat wij uw financiën ook digitaal kunnen beheren. U dient ons deze machtigingen te verstrekken via bijvoorbeeld: machtigen.digid.nl.
  1. Verwerking persoonsgegevens. Voor het uitvoeren van onze werkzaamheden verwerken wij persoonsgegevens van onze cliënten. Deze persoonsgegevens verwerken wij op basis van onze wettelijke taak als beschermingsbewindvoerder, waardoor er geen toestemming is vereist (artikel 6 lid 1 sub lid 3 AVG). Wanneer wij worden benoemd als uw bewindvoerder geeft u dus automatisch toestemming voor het verwerken van uw persoonsgegevens ten behoeve van het uitvoeren onze wettelijke taak als beschermingsbewindvoerder.
  2. Frauderegistratie banken. Voor het uitvoeren van het bewind is het noodzakelijk dat er een beheer- en leefgeldrekening wordt geopend bij de bank. Wij werken momenteel alleen samen met ABN Amro en Modura. Voor elke cliënt dienen wij een aanvraag in voor een beheer- en leefgeldrekening bij ABN Amro. Als u bij de ABN Amro wordt geweigerd als klant, dan openen wij een beheer- en leefgeldrekening bij Modura. Modura is een bank speciaal ontworpen voor bewindvoerders. Bij Modura wordt een aanzienlijk ruimer acceptatiebeleid gehanteerd, waardoor zelfs klanten met een frauderegistratie welkom zijn. Echter, bij Modura zijn er voor u als klant weliswaar minder mogelijkheden dan bij ABN Amro. Zowel de bewindvoerder als u als klant kunnen bij Modura geen gebruik maken van iDeal betalingen. Dit heeft dus impact op de wijze waarop wij het bewind uitvoeren
  3. Kosten bewindvoering. Aan bewindvoering zitten kosten verbonden. Deze kosten worden jaarlijks geïndexeerd en vastgesteld in de regeling beloning curatoren, bewindvoerders en mentoren. Elke professionele bewindvoerder hanteert dus hetzelfde vastgestelde tarief. Wij vragen voor onze cliënten altijd een vergoeding aan bij de gemeente voor deze kosten in de vorm van bijzondere bijstand. Als u geen draagkracht heeft, dan worden de bewindvoerderskosten door uw gemeente (vaak) vergoed.
  4. Vernietig ongebruikte documenten. Volgens de privacywetgeving (AVG) mogen wij alleen documenten bewaren die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van onze werkzaamheden. Documenten die tijdens het intakegesprek worden verkregen, worden alleen bewaard als ze nodig zijn voor de uitvoering van het bewind. Daarom vernietigen wij de documenten die wij tijdens het intakegesprek meenemen voor het invoeren van de schuldenlijst na afloop. Het is daarom belangrijk dat u zelf een kopie maakt van alle stukken die u wilt bewaren voordat u deze aan ons afgeeft.


    Slotakkoord
    Bij het overtreden van één of meerdere van bovenstaande gedragsregels is er de kans dat de bewindvoerder zijn of haar ontslag indient bij de rechtbank.

    Door het bewind aan te vragen gaat u akkoord met bovenstaande gedragsregels.